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Forum sur l'actualité de Bombardier Avions Commerciaux

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Messagepar AVION » Jeu 31 Oct 2013, 20:31

Bombardier set to offer higher-density Q400

Canadian manufacturer Bombardier is set to launch a high-density configuration for its Q400 turboprop in the first half of next year, according to a source familiar with the matter.

Bombardier will offer the new variant in 84- and 86-seat versions that will feature two or three additional rows over the current layout. It is unclear whether the higher capacity will be achieved through slimmer seats or more substantial modifications to the interior.

The high capacity version has secured a launch customer, according to the source. The identity of the customer has not been disclosed.

Bombardier has not issued any comment on the plan.

Its Q400 sales are heading towards 500 units, after 13 years of service. The type is offered in different passenger versions from 67 to 80 seats. Although the majority of the fleet is configured with around 74 seats, SATA Airlines took delivery of its aircraft in a 80-seat all-economy configuration in 2010.

Bombardier introduced a dual-class 67-seat version in 2011 with Ethiopian Airlines, featuring seven business-class and 60 economy seats, fore and aft lavatories as well as a galley outfitted to provide cold and hot meals.

The manufacturer, and its turboprop rival ATR, have each been talking about developing a 90-seat aircraft for several years. This is the result of increasing interest in larger turboprops given the high price of fuel and infrastructure constraints at some airports which restrict jet operations.

Bombardier first revealed in 2007 that it was looking at a stretched derivative of its Q400, dubbed the Q400X, which it is continuing to study.

In its latest commercial aircraft forecast, covering the 2012-31 period, Bombardier anticipates demand for 2,700 turboprops in the 60- to 99-seat market.

ATR revealed long-term plans in 2008 for a new family of turboprops, including a new 90-seat model and replacements for the ATR 42 and 72 family. It launched the -600 series in 2009 and has delivered both models to customers since 2011.

The Franco-Italian manufacturer forecasts demand for 1,340 turboprops in the 90-plus seat category in its own 2012-31 market forecast, as well as 1,640 in the 70-seat sector. “Approximately 85% of the total demand for new turboprops is represented by 70- and 90-plus seats segments,” says ATR.

Source: flightglobal
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Re: DH8

Messagepar Flyzen » Ven 1 Nov 2013, 09:30

AVION a écrit:Bombardier set to offer higher-density Q400
... In its latest commercial aircraft forecast, covering the 2012-31 period, Bombardier anticipates demand for 2,700 turboprops in the 60- to 99-seat market...

Bombarder avait pourtant a un moment dit ne pas vouloir développer cette machine "haute densité"
... comme quoi le marché des turbo-props est loin d'être mort et que l'on va vite vers du +/- 90/100 sieges
... et apres ça continuera et lorsque l'on voit que techniquement le A400M a une motorisation qui lui permet de transporter 30 T de charge utile sur 4500km peut être que l'avenir du truboprop CC/MC est la, car c'est la motorisation qui a été le frein au développement, en taille, de ces machines
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Re: DH8

Messagepar AVION » Ven 1 Nov 2013, 09:53

Flyzen a écrit:Bombarder avait pourtant a un moment dit ne pas vouloir développer cette machine "haute densité"
... comme quoi le marché des turbo-props est loin d'être mort et que l'on va vite vers du +/- 90/100 sieges
... et apres ça continuera et lorsque l'on voit que techniquement le A400M a une motorisation qui lui permet de transporter 30 T de charge utile sur 4500km peut être que l'avenir du truboprop CC/MC est la, car c'est la motorisation qui a été le frein au développement, en taille, de ces machines


Avant que l'on découvre les jets, il y avait de sublimes machines turbopropulsées comme les Vanguards, SuperConny...
Ils transportaient 120 pax....

Comme quoi l'histoire est un éternel recommencement ;)
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Re: DH8

Messagepar Flyzen » Ven 1 Nov 2013, 10:20

...Et Canadair CL44 avec 160 sieges pouvant être porte a 189 en version rallongée ( quelques exemplaires)
a fait du trafic transat longtemps pour loftleidir via KEF a des prix low cost avant que ce qualificatif marketing existe
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Re: DH8

Messagepar AVION » Ven 1 Nov 2013, 10:51

Flyzen a écrit:...Et Canadair CL44 avec 160 sieges pouvant être porte a 189 en version rallongée ( quelques exemplaires)
a fait du trafic transat longtemps pour loftleidir via KEF a des prix low cost avant que ce qualificatif marketing existe


Exact, superbe machine aussi...un reconversion en cargo avec des capacités exceptionnelles
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Re: DH8

Messagepar ELNA » Sam 2 Nov 2013, 17:55

AVION a écrit:
Avant que l'on découvre les jets, il y avait de sublimes machines turbopropulsées comme les Vanguards, SuperConny...
Ils transportaient 120 pax....

Comme quoi l'histoire est un éternel recommencement ;)

Très vrais, .... la décision de la Lufthansa de se séparer de ses turboprops est d'autant plus surprenante
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Re: DH8

Messagepar Flyzen » Dim 3 Nov 2013, 08:31

ELNA a écrit:
AVION a écrit:
Avant que l'on découvre les jets, il y avait de sublimes machines turbopropulsées comme les Vanguards, SuperConny...
Ils transportaient 120 pax....
Comme quoi l'histoire est un éternel recommencement ;)

Très vrais, .... la décision de la Lufthansa de se séparer de ses turboprops est d'autant plus surprenante

Peut etre lié au fait que l'on est sur une filiale italienne moins gérable pour LH en matière de maintenance ! mais bon c'est un peu limite comme explication !
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Re: DH8

Messagepar Beflightman » Jeu 8 Nov 2018, 18:38

Bombardier vend à Viking Air ce qui restait de l'ex DHC ou Dash. c'est à dire le Dash 8, dans sa version 100/200/300 pour l'après vente mais surtout le Q400 pour sa fabrication et bien sur l'après-vente. Reste à Bombardier la famille CRJ et les avions d'affaires.
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Re: DH8

Messagepar Rwandair Express » Jeu 8 Nov 2018, 19:15

Il ne va plus rien rester, chez Bombardier..
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