Crash d'un 737MAX Ethiopian

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Gosselies
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par Gosselies »

Ethiopian Airlines' former chief engineer says that the carrier went into maintenance records on a Boeing 737 Max jet after it crashed this year — a breach he contends was part of a pattern of corruption that included routinely signing off on shoddy repairs.
Yeshanew is the latest insider urging investigators to take a closer look at human factors in the Max saga and not just focus on Boeing's anti-stall system.

Ethiopian Airlines has emphatically denied Yeshanew's allegations.

Read more here: https://www.tri-cityherald.com/news/bus ... rylink=cpy
AVION
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par AVION »

Gosselies a écrit : lun. 7 oct. 2019, 17:35 Ethiopian Airlines' former chief engineer says that the carrier went into maintenance records on a Boeing 737 Max jet after it crashed this year — a breach he contends was part of a pattern of corruption that included routinely signing off on shoddy repairs.
Yeshanew is the latest insider urging investigators to take a closer look at human factors in the Max saga and not just focus on Boeing's anti-stall system.

Ethiopian Airlines has emphatically denied Yeshanew's allegations.
Le retour de Gosselies...décidément indécrottable
Gosselies
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par Gosselies »

https://airlinegeeks.com/2023/01/02/eth ... he-report/


Le Bureau éthiopien d’enquête sur les accidents a récemment publié le rapport final sur le crash d’un Boeing 737 Max d’Ethiopian Airlines.
Le vol d’Ethiopian Airlines à destination de Nairobi s’est écrasé six minutes après son décollage d’Addis-Abeba, au sud-est de la capitale éthiopienne, tuant les 157 passagers et membres d’équipage.
Les enquêteurs dans leur rapport final sur ET302 confirment qu’un bug logiciel est la principale cause du crash du Boeing 737 Max de 2019.

Conformément au rapport préliminaire, le rapport final a confirmé que le capteur d’angle d’attaque sur le côté gauche de l’avion « est tombé en panne immédiatement après le décollage, envoyant des données erronées au système de contrôle de vol ».
Les données erronées ont déclenché le système de contrôle de vol MCAS, qui a pointé à plusieurs reprises le nez de l’avion vers le bas jusqu’à ce que les pilotes perdent le contrôle de l’avion.

Il y a discorde entre les autorités d’enquête éthiopiennes et américaines.

Le NTSB a écrit dans un communiqué qu’il a choisi la voie inhabituelle de publier les commentaires sur le rapport de l’Éthiopie sur son propre site Web parce que les autorités éthiopiennes ne les avaient pas inclus dans son rapport.
https://www.ntsb.gov/news/press-release ... 21227.aspx

Alors que les enquêteurs éthiopiens ont identifié le dysfonctionnement du système d’augmentation des caractéristiques de manœuvre MCAS comme la cause de l’accident, le NTSB convient que les entrées défectueuses du système qui ont conduit au piqué seraient la cause principale.

Le NTSB souligne que les impacts d’oiseaux pourraient également avoir joué un rôle. Les incidents impliquant des oiseaux endommageant des avions à l’aéroport d’Addis-Abeba sont fréquents.
Apparemment, la collision avec un oiseau aurait pu endommager le capteur qui alimentait l’entrée erronée du MCAS.
Par exemple, Collins Aerospace, le fabricant du capteur de l’avion, a déclaré que les lectures de l’enregistreur de données de vol sont similaires aux cas précédents de dommages causés par un impact d’oiseau.

En outre, le Bureau éthiopien d’enquête sur les accidents d’aéronefs n’a pas tenu compte du fait que l’avion serait resté contrôlable malgré le mauvais fonctionnement du MCAS si l’équipage avait réduit la poussée manuellement et utilisé l’assiette électrique manuelle de manière appropriée..

L’agence américaine critique également le fait que le rapport ne contienne pas de transcription complète des données de l’enregistreur vocal du poste de pilotage.
« La présentation actuelle de la transcription empêche d’obtenir une compréhension complète et objective de l’événement », a conclu le NTSB. Il accuse également son homologue éthiopien de faire de fausses déclarations.

L’incapacité de Boeing à répondre correctement à la demande d’Ethiopian Airlines pour plus d’informations sur le MCAS à la suite du crash du 737 Max de Lion Air en octobre 2018 n’est pas non plus factuelle.
Selon le NTSB, le 3 décembre 2018, Boeing a fourni des directives spécifiques sur la façon de gérer les mouvements incontrôlés de compensation du stabilisateur pour tous les opérateurs du modèle afin de compléter le manuel d’exploitation publié précédemment.
Gosselies
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par Gosselies »

Le rapport du BEA :

https://bea.aero/les-enquetes/evenement ... -ethiopie/

Les observations du BEA (extraits) :

The BEA considers that the operational and crew performance aspects are insufficiently addressed in the EAIB final report, in particular with regard to the sequence of events that occurred before the activation of the 1st MCAS. Consequently this prevents the reader from having a precise and complete understanding of the event.

Shortcomings relating to the crew’s actions, particularly in the first phase of the flight, is not accompanied by a thorough analysis of the reasons for the behaviours observed, in relation with their training, their experience and the company organization with regard to the training and knowledge acquisition principles.

The BEA regrets that the parts of the CVR transcript which allow to show the difficulties encountered by the F/O have been removed from the extracts of the CVR transcript published in the report.

It is regrettable that the report does not include a thorough analysis of the reasons for the behaviours observed, in relation with their training, their experience and the company organization with regard to the training and knowledge acquisition principles.

The BEA notes that the only probable cause retained in the EAIB report is related to the activation of the MCAS system.

The BEA believes that the crew’s inadequate actions and the insufficient Cockpit Resource Management (CRM) played a role in the chain of events that led to the accident, in particular during the first phase of the flight, before the first MCAS activation.

The BEA notes that the contributing factors identified by the EAIB are only related to the MCAS system. The following contributing factors, that come out of the analysis of the event, should also be stated in the report:

Flight crew’s failure to apply, immediately after take-off and before the first MCAS activation, the Approach to Stall or Stall Recovery Maneuver and the Airspeed Unreliable Non-Normal Check-list;

Captain’s insistence on engaging the A/P, contrary to the Approach to Stall or Stall Recovery maneuver procedure;

Insufficient use of the electric trim to relieve the high control column forces after the MCAS nose down orders;

Captain’s lack of thrust reduction when the speed became excessive, which in combination with insufficient trim, caused an increase of the forces which became unmanageable on both the control column and the manual trim wheel.

The use of the Logipad system by the airline as the sole means to disseminate information on new systems and/or procedures, which doesn’t allow the evaluation the crews’ understanding and knowledge acquisition on new systems and procedures. This system was used to disseminate the information related to the MCAS system issued following the previous 737 Max accident and did not allow the airline to ensure that the crews had read and correctly understood this information.
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VISCOUNT
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par VISCOUNT »

nous sommes dans sur un forum francophone , alors prenez la peine de traduire svp !
Gosselies
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Re: Crash d'un 737MAX Ethiopian

Message par Gosselies »

VISCOUNT a écrit : ven. 6 janv. 2023, 12:20 nous sommes dans sur un forum francophone , alors prenez la peine de traduire svp !
Normalement, le BEA propose une version française, mais je ne suis pas parvenu à y accéder (boumaire forever). Si vous pouvez faire mieux que moi - ça ne devrait pas être très difficile - je vous en prie.
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